onsdag den 14. september 2011

My big fat gypsy wedding

I min klasse, har vi her på 2. år, haft om kroppen, om operationer, tatoveringer og piercinger og nu om forskellige traditioner (kropsudsmykning, beklædning mm.) i forskellige samfund. Vi har nu fået til opgave, at skrive en stil om vores valgte samfund. Jeg har valgt sigøjnere, da jeg har set programmet ''My Big Fat Gypsy Wedding''. Jeg har lavet denne foto-collage af  billeder fra diverse sigøjner bryllupper til min forside for at vise de massive brudekjoler.
Det handler om unge sigøjnere, om hvordan de lever deres liv, hvad deres forhold er til os ikke-sigøjnere og specielt om deres bryllupstraditioner. Det er et rigtig spændende program som jeg klart kan anbefale! Som i nok kan se på billedet, er deres bryllupskjoler både kæmpe store og udsmykket til den helt store guldmedalje. Brylluppet er det vigtigste i en sigøjners liv, og en kvinde skal helst giftes inden hun rammer de 22 år, ellers er hun svær at få gift. Kjolen er et statussymbol for kvinderne og de acceptere kun perfektion. Det er tradition, at kjolerne skal være store og tunge, den hidtil tungeste vejede 171 kg. Kjolen skal gerne efterlade ar på hofterne, jo større jo bedre. Det hele virker SÅ specielt, men hold op hvor er det spændende at se. Deres samfund er så anderledes og fangende!

1 kommentar:

  1. Hvad koster en alm. sigøjner/normade brudekjole ca.?

    SvarSlet